sunnuntai 20. helmikuuta 2022

Synkkä kolmikko - Dark trial






Puhutaanpas välillä ihan asiaakin. Nimittäin siitä, mitä pahantahtoisuus oikeasti on ja kuinka se käyttäytyy.



Psykologiassa määritellään Dark trial. Synkkä kolmikko. Narsismi, psykopatia ja machiavellismi.


Näille yhteistä on empatian puute. Muita yhtäläisyyksiä ovat mm omahyväisyys, tunnekylmyys, aggressiivisuus ja kaksinaamaisuus.



No mistä sen sitten tietää, että ihmisellä on pahat aikomukset, eikä kyseessä ole vain ajattelematon ja itsekeskeinen törppö?


Määritteleminen on ammattilaisillekin usein vaikeaa.


Apuvälineeksi on kehitetty testi. Joka voi antaa osviittaa sille, mistä on kysymys.


Likainen tusina- testi on psykologien kehittämä. Ja nimenomaan antamaan vain osviittaa. Kehityksestä ovat vastanneet psykologit Peter Jonason ja Gregory Webster. 



Minun näkökulmastani nämä kysymykset ovat ERINOMAISIA.

Siksi, että ihmisen katsantokanta riippuu aina omasta kuplasta.

Jokainen meistä määrittelee esimerkiksi asian hyväntahtoisuus TÄYSIN eritavoin.



Siksi testiä tehdessä on hyvä pysähtyä pohtimaan mitä termistö itselle oikein tarkoittaa.

Ja kuinka se näyttäytyy yleisellä tasolla.


Testaamaan. Olkaapa hyvät!



💯 Anna seuraavista 12 väittämästä itsellesi 1-7 pistettä.

7=Kuvaa minua todella hyvin

1=Ei kuvaa minua ollenkaan


Säännöt selvät. Eteenpäin.


1. Minulla on tapana manipuloida muita, jos he ovat tielläni / estävät minua saavuttamasta haluamani.


2. Olen ollut petollinen tai valehdellut jotta olen saanut haluamani.


3. Olen mielistellyt, jotta olen saanut haluamani.


4. Minulla on tapana käyttää hyväksi muita oman edun tavoitteluun.


5. En koe tunnontuskia / katumusta.


6. En ole huolissani siitä, mikä on oikein / väärin  ja onko teoillani moraalisia seurauksia.


7. Minulla on tapana olla kylmä tai tunteeton.


8. Minulla on tapana olla kyyninen.


9. Haluan ihmisten ihailevan minua.


10. Haluan, että ihmiset kiinnittävät huomionsa minuun.


11. Minulla on tapana tavoitella ihailua ja titteleitä.


12. Minulla on tapana olettaa, että muut tekevät minulle erityisiä palveluksia.



Laske lopuksi pisteet yhteen.


Pisteitä voi yhteensä saada testissä 12-84.


Jos testistä saa yli 45 pistettä, Jonasonin ja Websterin mukaan tulos on huolestuttava.

Testin kysymykset 1-4 viittaavat eniten machiavellismiin.

Kysymykset 5-9 psykopaattisiin ja 9-12 narsistisiin piirteisiin.




Olen itse työssäni pistänyt merkille sellaisen seikan, että ihminen voi väristellä tätä tulosta.


Ensinnäkin pimeyden kolmikko usein ymmärtää mitä näillä haetaan ja pystyy manipuloimaan vastaustaan. Varsinkin narsististisia piirteitä omaavat.



Toisekseen kiltit ihmiset määrittävät itsensä ja toimensa hyvin usein huonommiksi, mitä todellisuus antaa olettaa.


Esimerkkinä tästä toimii kysymys numero 7. Minulla on tapana olla kylmä tai tunteeton.


Ihminen, joka on lamaannuksen tilassa, näköalattomuuden riivaama tai uskoteltu olemaan muille paha,

Vastaa lähes AINA tähän kysymykseen omalta kohdaltaan väärin. Eli liioittelee oman tilansa, koska uskoo niin vahvasti luotuun mielikuvaan.



Eli on äärimmäisen tärkeää tällaisia testejä tehdessä POHTIA sitä, mitä itse tai toinen TODELLISUUDESSA on.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti