sunnuntai 17. huhtikuuta 2022

Ulkonäkö







Me elämme visuaalisessa maailmassa, jossa ihmisen ulkonäöllä on suuri merkitys.


Siitä voi riippua jopa ihmisen uskottavuus.


Ulkonäkö on siitä harmillinen asia, että toinen tykkää ja toinen ei tykkää.

Ihminen kokonaisuutena ratkaisee kuitenkin lopulta.



Minun sairauteni on pitkin matkaa herättänyt tunteita laidasta laitaan.


Muuttunut ulkonäkö on yksi suuremmista tekijöistä.



Milloin olen ruma sairauteni vuoksi ja milloin en ole uskottavan sairas juuri ulkonäköni vuoksi.



En siis todellakaan ota paineita tästä asiasta. Toivon vain nyt vielä tänä keväänä pääseväni takaisin tervehdyneiden kirjoihin, jossa painokin normalisoituu.

Viitteitä siitä jo on.



Eilen katselin sormiani. Huomasin vuosia olleen crps:n tuoman tulehduksen kadonneen peukalosta.



Joten, jos kehitys jatkuu näin, muukin tulehdus eli paino putoaa kyllä aikanaan.


Tätä olen odottanut, tätä varten olen itseäni kuntouttanut ja hoitanut.


Kuvia tulee sitten, kun homma on nipussa. Aikanaan.



Nostalgisoidaan kuitenkin hieman. 


Tarkkasilmäisimmät ovat katselleet Festina lenten puolelta vanhoja kuvia. Niitä on siellä runsaasti, alkaen vuodesta 2012 heinäkuusta. 




Tässä kuvassa tämä neiti on täyttänyt 30 vuotta. 

Sairauden saralla olen kuvassa jo veteraani. 

Verenvuototauti on ollut päällä jo useamman vuoden. 

Ja tässä kuvassa myös hiukset olivat ohentuneet niin, että ne täytyi lyhyiksi leikata. 





Tässä kuvassa olen jo yli kolmenkymmenen. 

Halvaus toisella puolen kehoa näkyy kasvoissa jo siinä, että toinen suupieli ei ole linjassa toisen kanssa. 





Ja tässä sitten viime vuonna painon ollessa korkeimmillaan, leikin kuvanmuokkauksen meikkausohjelmalla. 




Riippuu aina siis kontekstistään, mitä kuva ihmiselle kertoo. Mitä ulkonäkö kenellekin kertoo. Ja mitä se EI kerro. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti