sunnuntai 7. marraskuuta 2021

Kuinka reagoit?







Me too-liikkeestä on jo mennyt jokunen aika.

Olihan tuo aika jo muutosta tulla silläkin saralla.


Olin itse hiljaa silloin, vaikka olisi pitänyt kommentoida ja tuoda asiat päivänvaloon.



Olen kuitenkin sitä mieltä, että pahuutta ei pääse pakoon. Se on aina muodossa tai toisessa keskuudessamme. Valta ja sen väärinkäyttö.


On tietysti hyvä, että yleinen normisto ei enää sitä salli.




💖Kuitenkin, kun ns paha liikkuu keskuudessamme, merkitystä on sillä, mitä tekee itse ja miten ympärillä olevat reagoivat.



Itse olen saanut kokea miten kaveria ei jätetä ja kaveria puolustetaan.


Tästä kiitos kuuluu niille äideille ja isille, jotka onnistuivat kasvattamaan pojistaan oikeamielisiä, rehellisiä ja kunniallisia miehiä, jotka erottavat oikean ja väärän sekä ovat valmiit puolustamaan oikeutta.


Sekä niille miehille, jotka kunniallisesti olivat uskollisia omille arvoilleen ja toimivat niiden mukaan.

Kiitos! 💖



Olin miesvaltaisessa hierarkisessa työpaikassa. Meitä oli sellainen kymmenen hengen porukka ja minä olin porukan ainoa nainen.


Olimme työpaikan juhlissa jossa oli myös koko johtajisto paikalla.


Sain naisena todella paljon vastailla jokaisen johtajiston edustajan huomionosoituksiin. Ystävällinen piti olla jokaiselle.



Olimme tällä meidän porukalla menossa yökerhossa pöytään, kun yhtäkkiä tunsin kuinka minut kiskaistiin tanssilattialle tanssimaan.


Kyseessä oli isompi pomo, joten katsoin kohteliaasti velvollisuudekseni tanssia yhden nopean biisin.


Hän kuitenkin yritti avata hameeni ja työntää kätensä hameen alle.


Kielsin. Hän teki niin toistamiseen. Kielsin. Kolmannen kerran kohdalla sitten vetäisin häntä nyrkillä palleaan.


Samassa kundit olivat kaikki ympärilläni ja veivät minua hirveää vauhtia ulos sieltä.


Ulkona kamala kysymysten tulva.. - Mitä se teki sulle?

Ja vielä tärkeämpää.. - Mitä sä teit sille?


Sanoin, että kävi käsiksi ja vedin nyrkillä palleaan.


Jätkät olivat ihan.. Ohhoh.. Wau. Jostain syystä he kunnioittivat minua jotenkin aiempaa enemmän.




Vaikka olin puolustanut itseäni ja toiminut täysin oikein ja oikeutetusti, tiesin tehneeni mokan, josta tulisin maksamaan.

Sen tiesivät kunditkin, sillä he olivat ilmeisesti sopineet keskenään, että minua ei jätetä mihinkään yksin sen viikonlopun aikana. Seurassani oli aina vähintään heistä 3.




Maksun aika koitti muutaman viikon päästä, jonka seurauksena irtisanouduin. Minulle uskoteltiin, että omani lisäksi kundien työpaikat olivat vaakalaudalla.

Ei ollut muuta vaihtoehtoa. En voinut ottaa riskiä. Tämän varaan he olivat varmasti laskeneet, koska olisivat näyttäneet roistoilta, jos minut olisi erotettu. 



Kaikista suurimman yllätyksen koin solidaarisuuden saralla, kun viikkoa irtisanoutumiseni jälkeen jokainen kundeista oli irtisanoutunut myös.


Hekään eivät voineet jatkaa, kuten en minäkään.


Tämä saa minut herkistymään edelleen. Oikeamielisiä ihmisiä. Kunnollisia poikia, aviomiehiä, veljiä ja tyttärien isiä. Eritoten täydellisiä ystäviä! 💖




Kaiken tämän ihanuuden jälkeen kylmä saavillinen vettä niskaan tulikin sitten naisoletetulta. 


Asemassa, jossa hänen vakanssinsa vaatima velvollisuus olisi ollut minua puolustaa, hän kieltäytyi. 

Kunnollisia johtavassa asemassa olevia miehiä ei sopinut vaatia vastuuseen. Minun oli nieltävä tappioni. 


No niin tein. 


Olin niin järkyttynyt tästä naisoletetun reagoinnista ja toiminnasta. 



Ilman kundien tekoja olisin kokenut jääväni alakynteen. Koen kuitenkin viestin menneen perille ja kuuluneen kovaa ja korkealta. 




Naisten suhtautumisessa toisen naisen kokemuksiin on hyvinkin paljon pohdittavaa. 


Sille, jolle valta on merkityksellinen toimintaansa ohjaava väline, ei sukupuolella ole silloin merkitystä. Toimintatavat saattavat vaihdella ja painotukset olla erilaisia. 


Muutoin lopputulos on sama. Vallasta juopuminen ja sen omaan toimintaansa valjastaminen. 




En siis kehota ketään väkivaltaan. Se ei ole ratkaisu. Minäkin toimin täysin vaistoni ohjaamana. 


En tullut siinä hetkessä ajatelleeksi sitä, kuinka pahasti minulle olisi voinut käydä ilman kundeja. 

Tuolla kertaa olivat hyvyyden voimat minun puolellani. 


Kuitenkin tällaisen ihmisen nolaaminen julkisesti ei ole oman turvallisuuden kannalta viisasta. 

Minäkin olisin vain voinut juosta pois tilanteesta. Eikä se olisi ollut yhtään vähempää itseni puolustamista. 

Nimittäin tällä tavoin toimivan alistusta harrastavan ihmisen kynsissä pääsee nopeasti hengestään. 

Heidän ajatusmaailmassaan saaliin on alistuttava ja antauduttava, tai se pakotetaan tekemään niin. 




Olen sitä mieltä, että kokemus osoitti paljon. Pahuuden olemassaolon lisäksi se kertoo siitä, miten paljon hyvyyttä ja oikeamielisyyttä maailmassa on ja miten kipeästi maailma niitä kaipaa. Oikeutta. Oikeita tekoja. Vastuuta. 



Ja sitä, että vastuu annetaan kannettavaksi myös väärintekijöille. Ei alistuta. Ei hyväksytä hiljaa. Ei kaadeta vastuuta pelkästään uhrien kannettavaksi. 



Otetaan oma paikka maailmassa, jossa on tilaa muillekin, mutta ei hyväksytä vääriä tekoja. Sitä maailma eniten kaipaa. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti