torstai 13. toukokuuta 2021

Hyvät tavat






Olen tässä pohtinut. Milloin käytöstavoista oikein tuli vallankäytön väline?



Ihan käsittämätöntä. 

Päädyin loppupäätelmään, että ihmisellä itsellään täytyy olla toisesta henkilöstä hyvin negatiivinen kuva.


Jos toinen käyttäytyy käytöstapojen mukaan, ja käytöstapojen kohde ajattelee sen olevan vaikuttamista, jotta saadaan haluamansa, 

Silloin on kaksi mahdollisuutta..


Joko näin oikeasti on. Silloin ei kyse ole käytöstavoista. Silloin on kyse miellyttämisestä.


Tai sitten henkilöllä jostain syystä ei ole korkeat käsitykset henkilöstä, ja normaalit käytöstavat saavat aikaan epäilystä.


Siihen voi olla henkilökohtaiset syyt. Omat toimintamallit. Tai vaikka juorut.



Jäin itse pitämään ovea auki, kun huomasin erään naapurin olevan tulossa pidemmän matkan päässä. 


Minusta se on ihan peruskauraa käytöstapojen osalta. 


Siinä tervehdysten lomassa hän kysyi, jäinkö häntä varten tosiaan pitämään ovea auki?

-Öö.. Joo, tottakai.. Vastasin hämmentyneenä. 



Hän päivitteli asiaa niin kovin, ettei edes kiittänyt. 

Ilmeisesti hänellä ei ole kovin korkea käsitys minusta ihmisenä, vaikka todellisuudessa, siis oikeassa todellisuudessa, hänellä ei ole siihen mitään syytä. 

Minä olen aina ystävällinen. Olen ollut sitä hänellekin jo vuosia. 



Voihan olla, että joku toinen on hänet vakuuttanut minun pahuudestani niin kovin, että oven auki pitäminen on minun puoleltani suurikin synti. 



Asia saattoi herättää ihmetystä kahdesta syystä. 


🌷Se herätti epäilystä siitä, onko minusta kerrottu sittenkään totta. 

🌷Vilpitön hyväntahdon ele eli peruskäytöstavat saivat henkilön kokemaan syyllisyyttä pahoista ajatuksistaan minua kohtaan. 



Niin tai näin. En voi kun ihmetellä. En ole koskaan ollut tältäkään naapurilta mitään vailla. En ole pyytänyt tai vaatinut mitään. 


Onko tosiaan niin, että käytöstavat ovat katoava luonnonvara? 



Minä puolestani arvostan hyvät käytöstavat todella korkealle. 


Tervehdykset kuuluvat asiaan. Samoin kiitokset ja ole hyvät. Hyvästelyt. Anteeksipyynnöt jne. 


Itsellekin tulee parempi fiilis, kun huomioi muut ja ympäristön. 


Kun huikkaa toiselle.. Hyvää huomenta, kylläpä saimme kauniin sään tänään! 


Tulee samalla affirmoineeksi itseään. Eli positiivisesti vahvistaneeksi omaa mielenlaatuaan. Lisäksi huomaa positiivisia asioita arjessaan. 


Tietenkin, jos näin todella on, että on kaunis sää. 😉



Hyviä käytöstapoja EI KOSKAAN seuraa pyyntö tai vaatimus mistään. 


Käytöstavat ovat nimensä mukaiset. 


Jos minä kysyn toiselta, mitä kuuluu? Olen tosiaan valmis kuulemaan, mitä toiselle kuuluu. 

Se ei ole vain temppu päästä esittämään omia asioitaan, toiveitaan tai vaatimuksiaan. 



Jos yhtään minun käytöstäni on kukaan huomioinut, on huomannut sen, että minä kerron hyvin harvoin takaisin, mitä minulle kuuluu. 


Ensinnäkin, toisella ei ole velvoitetta kuunnella, jos ei ole kysynyt. 

Toisekseen, en tykkää kertoilla kuin positiivisia juttuja puolitutuille. Tai hyvin arkipäiväisiä juttuja. 



Lisäksi, jotta voin avautua asioista, tarvitsen henkilökohtaisesti vankkumattoman luottamuksen toiseen. 


Se ei synny pelkästään kuulumisia kyselemällä. 


Tämä tiedoksi sen takia, jos joku pelkää minun pakottavan ihmiset kuuntelemaan asioitani. Näin ei siis oikeassa todellisuudessa ole. 



Mieleeni on jäänyt edelliseltä kesältä tapaus. 


Olin menossa kepitellen kaupalle. Matkalla oli työhaalareissaan oleva tummaihoinen mies. Hän seisoi tienlaidassa niin, että minun tieni meni hyvin läheltä häntä. 


Hän katsoi minua ja pelko paistoi hänen kasvoiltaan. 


-Välihuomiona.. Kyllä todella neljällä tassulla kulkeva tai vyöryvä täti-ihminen voi olla pelottava tai epäilyttävä.. Olen samaa mieltä.. Sanon samaa jokaiselle koiralle, joka minua haukkuu peloissaan.. 


Minä tavalliseen tapaani hymyilin ja toivotin hyvät huomenet ihan suomeksi, kun suomessa ollaan. 


Sain takaisin ystävällisen hymyn hyvien huomisten kera. (Ihan suomeksi.) 



Olin päässyt muutaman kymmenen metrin päähän henkilöstä, kun kuulin takaani hirveää solvausta. 

Joku idiootti (mies) oli pyörällään ajanut ITSE melkein päin tätä toista henkilöä. 

Tottakai hän reagoi asiaan syytämällä suustaan mitä pahimpia rasistisia solvauksia, koska syyhän ei tietenkään ollut hänessä. Ihonvärihän se nyt luonnollisesti on syynä siihen, että pyöräilijä ei hallitse liikennesääntöjä tai välinettä, jota kuljettaa. 🤯🤬


Olin niin vihainen.😡 Ajattelin vain, että näin ne oletukset syntyvät. 


Melko varmasti tuo solvauksia päälleen saanut ihminen kykeni muistamaan siitä päivästä vain rasistisen hyökkäyksen. Ei sitä, että joku hymyili ja toivotti hyvää huomenta vertaiselleen ihmiselle. 



Tässäkin tapauksessa käytöstavat omaava ihminen olisi LUONNOLLISESTI pyytänyt anteeksi omaa töppäilyään. 

Ehkä jopa vielä kysäissyt, onko toinen kunnossa, sattuiko mihinkään? 



Miksi se on niin vaikeaa? Joissain tapauksissa jopa mahdotonta? 



Ihonvärin ei muutenkaan pitäisi olla enää mikään juttu. Ihmisiä on erivärisiä iholtaan. Tosiasia, mikä viimeistään nyt on jokaisen syytä vain hyväksyä. Ihmisarvo ei voi riippua siitä enää. Historiassa nämäkin sodat on sodittu jo. Olisiko aika jo arvostaa ihmistäkin ihmisenä. 


Minäkin olen suurimman osan aikaa ihonväriltäni sininen. 




Yksi syy, miksi pidän vanhuksien seurasta, on se, että suurin osa heistä hallitsee oikeat vanhanajan kunnolliset käytöstavat. 


Se ei ole mitään ihmeellistä. Se on toisen huomiointia ja kunnioitusta. Puhutaan nätisti. Puhutaan kunnioittavasti. 


Jos asiaa harjoittelee huomaa kyllä, milloin joku on AIDOSTI ystävällinen ja hyvätapainen. 


Ja milloin ollaan sitten vallankäytön ytimessä. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti