torstai 24. kesäkuuta 2021

Normaalia kanssakäymistä







Kyllä on ihanaa tutustua uusiin ihmisiin. Näin introverttinä siinä mielessä, että huomaa, milloin ihmisellä

🌸On joko salaisuuksia koskien minua,

🌸Tai sitten jokin muu vallankäytön tarve juuri minun kohdallani.



Kaupasta tulla ähelsin hiki valuen. Alaovella ääneen rupattelin kauppakärrylle, tule tule tule.. Tulehan sieltä kynnyksen yli.. Hiiop!



Perästäni käytävään tulee uusi asukas koirineen ja näyttää huolestuneelta.

-Olin jo kysymässä tarvitsetko apua, mutta näkyy sujuvan 😃

Minä siihen.. - Joo, kiitos. Jos olette hissiin menossa, menkää vain ensin..


He eivät olleet menossa hissillä, joten jäimme rupattelemaan, kun koira parkkeerasi itsensä jalkojani vasten. Hänen mielestään olin oikein joutava häntä rapsuttelemaan.

Minähän rapsuttelin ja ihailin vielä päälle.


Oli ihana puhua ihmisen kanssa, kuin normaalisti jutellaan. Meillä oli hauskaa ja hyvät jutut.



Tämä on harvinaista herkkua.

Ihana välillä saada tuntea olevansa normaali.



Reagointi keppeihin, apuvälineisiin tai sairauteen on ihan normaalia.

Siinä ei mitään.


Kuitenkin hän havannoi, eikä pelännyt, joten normaali kanssakäyminen oli no.. Normaalia.

En siis ollut ihmistä kummempi hänelle.





Kun taas vallankäyttö tarkoituksessa asiasta tehdään ongelma. Sitä tuodaan esiin ja sitä voivotellaan. 



Keväällä roskalavalle tavaroita kärryllä viedessäni eräs rouva tuli valittamaan minulle, että vajaakuntoiset eivät saa itsenäisesti tehdä mitään. 


Juu, kiitos mielipiteestä. Pärjään kyllä. 

Hän suuttui siitä, että halusin itse omat hommani hoitaa. Hän meni pihalla olleelle naapurille valittamaan, että minusta on soitettava jonnekin, että saan apua. 


Kuulin tämän. Teki kyllä mieleni ihan vahingossa osua häntä toisella kepillä takapuoleen. Hups. Se lipsahti. 



Hänellä oli jokin kummallinen tarve päteä. 




Salaisuuksien puolesta ihmettelin erään pitkäaikaisen tutun käytöstä minua kohtaan. 


Sairauteni tai vointini vähättelyä. Ei ihminen ole sairas. Täytyy pystyä ja kyetä. 

Samaan syssyyn häntä täytyy passata. Ja auta armias, jos vaikka sormen kynsi katkeaa, on hän täysin työkyvytön. 


Menneisyyteni kokemusten aliarviointi ja mitätöinti. 



Tulin siihen tulokseen, että hän on kylmä. Pakastin on etelänloma häneen verrattuna. 



Olen jutellut hänen kanssaan maailmanmenosta, ihan saadakseni selville hänen ajatuksensa yleisellä tasolla. Ja minua kiinnostaa tällainen poikkeama. 



No, täytyy todeta, että kylmyys ei siitä lämmennyt. 


Kuitenkin hän pelkää minua. Se oli todella mielenkiintoinen havainto. 


Siinä asiayhteydessä, jossa tunnemme, pelko on järjetön reaktio. Täysin absurdi. 



Niin, silloin se tarkoittaa salaisuuksia. 


Minähän kiinnostun asioista heti, vaikka vallankäytöllä pyritäänkin huomioni kiinnittämään muihin asioihin tai itseni puolustamiseen. 


Se on minulle kuin hunajapurkki, joka vetää puoleensa. 


Tätä vallankäyttäjät harvoin ymmärtävät. Ja sitten ihmetellään, miksi minä käyttäydyn oudosti. 


No heidän oletuksiinsa nähden varmasti käyttäydyn oudosti, se nyt on selvä. Ja allekirjoitan täysin. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti