tiistai 2. maaliskuuta 2021

Ketun🦊 eväs🥪?








Inhimillistäminen on viime aikoina vilissyt ihmisten puheissa. 


Puhutaan tietenkin koronasta, koska poikkeusolot on taas julistettu Suomeen. 



Luin jokin aika sitten jutun, jossa käsiteltiin sitä, kuinka ihminen inhimillistää koiran. 

Myönnän suvereenisti. Danko oli minun pieni poikani, vaikka olikin eläin.





Samoin viime keväänä ihastelin kerrostalon kuudennen kerroksen ikkunasta, kun kettuemo leikitti poikasiaan. Näytin varmaan juurikin 😍 tältä emojilta,


Kunnes..


Kettu tuli aikaisena aamuna vastaan, kun olin kauppaan menossa. Tiemme kohtasivat hyvin läheltä. Kun kettu juoksi minua kohti mäkeä alas, tajusin siinä samassa, että keppien kanssa kulkevana minä olen luonnossa sen ruokaa. 


Sanoinkin ääneen, kun eläin jäi noin 15 metrin päähän minusta, että - älä kuule yhtään katsele minua seuraavaksi evääksesi!



Minun onnekseni tällä ketulla oli jo saalis suussa. 



Siihen loppui se söpöily kettujen kanssa. 



Luonto toimii juuri näin. Siellä eletään perusvaistojen varassa. 



Virus toimii myös samoin. Ei sillä ole tunteita. Se toimii, niin kuin sen kuuluu toimia, tuhoavasti kohteitaan kohtaan. 





Eräs naapuruston ihminen vaahtosi hyvin suureen ääneen tunteella, kuinka tämä kaikki on ihmisten pelottelua, ihan turhaa, yksilönvapautta ja perusoikeuksia polkevaa ja kyse on pelkästä nuhasta. 



Kuitenkin, kun hän - meidän ulkona ollessamme- otti tohkeissaan muutaman askeleen minua kohti, pysähtyi hän kuin seinään, ennen kuin kerkesin itse väistää.. 

Samassa hän sanoo järkyttyneenä..

 


-Mutta sinua ei pidäkään lähestyä, sillä sinä voit siihen menehtyä. 


Ja jätti kuuliaisesti hyvän turvavälin väliimme. 



Yht'äkkiä nuo hänen ihmisoikeuksiaan rajoittavat toimet konkretisoituivat hänen silmiensä edessä, eikä hän halunnut olla vastuussa, että aiheuttaisi vahinkoa minulle. 



Ilmeisesti hän välittää minusta kanssaihmisenä, mistä olen hyvin kiitollinen! 



Muutosvastarinta kuuluu asiaan. Se kuuluu ilmiöön. Kun virusta vastaan ei voi reklamoida, puretaan oma paha olo sitten muuhun. 

Virus on pakottanut kansakunnat ottamaan kantaa ja toimimaan. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti