lauantai 13. helmikuuta 2021

🌺Aitous 🌺








Koin eilen jotain maagista. Nimittäin sain eilen myyntipuhelun. 



No se ei suinkaan maagisuuden määritelmää täyttänyt, vaan henkilö, - ihminen, joka soitti työnsä velvoittamana. 






No, hän kauppasi asiaa, jolle nyt ei ollut tarvetta, eli kauppaa ei syntynyt, mutta hyvä mieli kyllä.





Sotkin hänen konseptinsa heti alussa, kun en kuullut mistä hän soittaa. Yllätyksekseni hän pystyi persoonallaan täysin korvaamaan sen, ettei homma mennyt käsikirjoitetusti. 



Esitin myös kysymyksiä. Toiseen hän vastasi, mutta toiseen sanoi näin:

"En tiedä. Minulla ei ole satavilla mitään tietoa tähän liittyen. En edes ole koskaan kuullutkaan asiasta. "



Siinä. Ei pahoittelua. Myöntäminen, ettei tiennyt. 


Ja hän tiesi, että hän riittää juuri sellaisena, vaikka ei tiennyt. 



Minulle tapahtui jotain kymmallista. Hän sai siinä hetkessä täyden luottamuksen.





Vaikka myyjiä kouluttaneena ihmisenä minun olisi kuulunut korjata häntä siinä, että hänen olisi pitänyt ottaa asiasta selvää. 

En kuitenkaan nyt kokenut sitä tarpeellisena, koska hän ei käynyt inttämään, ei kuvitellut tietävänsä paremmin.


Hän oli puhelussa läsnä ihmisenä, ei myyjänä. 



Tämä on hyvin harvinaista, sillä tällä tavoin ihminen tekee työtä persoonallaan. Hän laittaa itsensä likoon kokonaan ihmisenä. Ei vain määriteltyä roolia itsestään. Silloin myös kritiikki satuttaa ihmistä kokonaisuutena.

Toisaalta, se avaa ihmisenä suurimman kasvun mahdollisuuden, jos on niin sinut itsensä kanssa, että itsetunto kestää. 

Hyvän itsetunnon omaava tietää mitä osaa, mitä on tehnyt ja mihin ne perustuvat. Hän myös peilaa yleensä aina omaa käytöstä suhteessa siihen mitä itse edustaa. Hän myös tietää mitä ei osaa, ja osaa myöntää, kun ei tiedä. Hän myös osaa hankkia tietoa, sekä oppia uutta. 





Vaikka en tehnyt kauppaa, kehuin häntä kyllä. Kiitin myös aitoudesta. 





Ihminen, joka on oma itsensä. Sinut itsensä kanssa. Hyvä juuri sellaisena kuin on - ja luottaa siihen, on kyllä melkoinen harvinaisuus.





Myyjä pyrkii yleensä tekemään vaikutuksen asiakkaaseen, koska hän tavoittelee hyötyä, eli kauppaa. 


Yleensä käytetään erilaisia menetelmiä, jolla pyritään pääsemään tavoiteltuun lopputulokseen.



Puhelimessa jäävät pois kaikki fyysiset maneerit sekä ulkonäköseikat.

Painostus on yleinen keino, jolla toinen taivutellaan omalle kannalle. Toinen on vetoaminen johonkin.



Onkin taitolaji saada toinen vakuuttumaan pelkästään puhelimessa siitä, että on hyvä ihminen.



Ihana kokemus kyllä. On aina ilo saada kokemus ihmisestä, joka on liikkeellä ajatuksella - minä olen minä, sinä olet sinä - hauska saada tutustua.



Ihmiset eivät aina ymmärrä aitouden taikaa. Se on ainoa asia, joka kestää aikaa. 


Yleensä ihminen käyttäytyy niin, että etsii jotain, mikä vastaa omaan tarpeeseen. Kun tarve täyttyy, tai tarpeen täyttänyt muuttuu, muuttuu myös keskinäinen dynamiikka, ja usein ihmisten välinen suhde on historiaa. 



Silloin, kun etsitään sitä, joka täyttää tarpeen, ei niin ole väliä sillä ovatko arvot kohdallaan. Tosin tarveperustainen käyttäytymismalli ei pohjaa arvoihin, eikä edes tunteisiin. 

Joten aitous itsessään on arvo, se ei silloin kohtaa tarveperustaisen mallin kanssa. 



Aitous on asia, joka on. Se itsessään on kaikki, ja ei mitään. Se ei vaadi mitään.  Se riittää sellaisenaan, eikä aiheuta tunnekuohuja. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti